torsdag den 19. marts 2015

Ønskes: skovhave

Haves: Et aflangt vestvendt forblæst halvskygget stykke jord tæt "beplantet" med senegræs og mandshøje tidsler og brændenælder.

Ønskes: En poetisk skovhave med smukke lette gerne blomstrende træer og buske som man kan nyde når man spadserer ad de smalle stier. Bunden er dækket af skyggetålende frodige stauder som nærmest ikke kræver pasning men bare helt naturligt dækker al bar jord så man slet ikke skal luge. Op ad træerne klatrer klematis og kaprifolie så det hele blir ganske romantisk. Her og der er der små lysninger hvor man kan sidde på pastelfarvede havemøbler og drikke grøn te. Nej hellere neskaffe og hvidvin...

Hvor svært kan det være? Og hvor lang tid tager det hvis vi starter NU?

Vi har allerede ryddet op i det vestvendte skel med de høje træer. Det er derfor vi har så meget brænde.


Mellem de store træer har vi plantet en mangeblomstret sølvblad, en gulfrugtet Viburnum, to surbær og to sargentsæble. Samtlige buske er mellem 20 og 30 cm. høje så den lægivende effekt er til at overse. Nu er vi jo ligesom så godt i gang så jeg har lige ladet mig rive med og har bestilt flere træer og buske til afhentning, og så må vi jo plante dem i weekenden.

Jeg når så ikke lige at lave den der præcise opmåling af jordstykket på milimeterpapir med markering af hvor hver busk og træ skal stå, det kunne jeg ellers sagtens have brugt en måned på. Men når jeg så kommer hen på planteskolen ender det sikkert alligevel med at jeg bliver fuldstændigt betaget af en eller anden busk som slet ikke er på min indkøbsliste så alle planer alligevel skal laves om. Så jeg har jo sådan set sparet en måneds arbejde.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar